هجوم اشرار به حوزه مقدسه قم (صانها الله) و حادثه سوء کمرشکن 15 خرداد 1342
نوشتاری از مرحوم آیتالله علّامه حاج میرزا خلیل کمرهای (ره)
منبع: خلیل کمرهای (نوروز 1343 ه.ش برابر با اضحی 1383 ه.ق) پنج رساله در حج و قبله، تهران، ناشر: از طرف انجمن جمعیّت راه خدا: علی اکبر تشید و غلامرضا دبیران.
(متمم) پس از مراجعت از حج سال 1340 که در آن سفر مهمان اخوان شربت زادگان معروف به شربت اوغلی بودیم، ایّام با محنت و سرور با سرّاء و ضرّاء گذشت تا موقع افسردگیها و هجوم بلاها رسید؛ در موسم 1342 – 1382.
پس از فروردین که حادثه سوء «قم» پیش آمد و هجوم اشرار به حوزه مقدسه قم (صانها الله) ما را داغدار و مصیب زده نموده بود، در کنج کتابخانه عزادار و مستغرق در لجّه افکار بوده خود را به مطالعات مباحث علمی برای فکر علاج غرق میکردم.
شورای عالی حج در آن حین از من این طرح را خواست که آب از سر گذشته بود و من در مبارزه محنت شکستخورده، سیل محنت مرا زیر گرفته بود ولی هنوز حادثه سوء کمرشکن 15 خرداد 1342 نرسیده بود بین دو موج هولناک و ظلمات متراکم آن روز پناهگاهی جز حرم پیغمبر (صلیالله علیه وآله) و شکایت به پیشگاه والای اقدس اطهر او (صلیالله علیه وآله) ندیدم که بهقصد حج و زیارت حرمین شریفین التجا به پیشگاه پیغمبر اکرم، ملجأ و پناهگاه عالم (صلیالله علیه وآله) ببرم؛ چارهای نبود.
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که خود کوه ثابتی بود میفرمود: در جنگها در موقع طغیان خطرها و هجوم شداید همه به من پناه میبردند و من به پیغمبر اکرم (صلیالله علیه وآله) پناه میبردم.
من هم دیدم اقتداء به امام (علیهالسلام) بکنم و به خود امام (علیهالسلام) هم بنگرم که حتی در موقع محنت و سطوت از پا در نمیآمد، هرچند امواج محنت خروشان بود، باز محنت او را زیر نمیگرفت تا از وظیفة هدایت بازایستد و در موقع سطوت هم سطوت مقدره او را از وظیفه بازنمیداشت.
نظیر قطبنما و قبلهنما که بههرحال «قبله» را نشان میدهند و اگر فشاری هم از بیرون بر آنها وارد شود باز بعد از نوسان مختصری، همینکه به حال عادی و به اختیار خود برمیگردند، باز به وظیفه خود عودت میکنند و قبله یا قطب را نشان میدهند.
امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میفرمود: ما قطب فلک (یعنی سپهر و فلک اجتماع) هستیم (نحن ناشئة اللیل و قطب الفلک) – (السماء و العالم) (بحار)
با خود گفتم: اکنونکه دادخواهی نیست که محکمة عادلانة عاجلانهای تشکیل دهد و در محل وقوع جرم (یعنی قم) چوبه داری در برابر مدرسه فیضیه «قم» بر پا کند و مرتکبین جرم را بر دار بیاویزد.
و این صدمهای که بر پیکر اسلام واردشده و جان مقدستریم افراد نظامیان دین را که پاسبانان مقدّس عقیده و ایماناند و جان خود و جوانی خود را در سر راه محافظت آیین دین و استقلال در طبق اخلاص گذاشتهاند، به هدر دادند و در جوار حرم مطهر معصومه بی و بانوی دنیا و آخرت (سلامالله علیها) و در حضور مهمانان گرامیاش که هرسال بالغبر هزاران زوّار محترم است، هجوم آورده طبقة واجب الاحترام و واجبالتعظیم را مورد مهاجمه ناجوانمردانه و جرح و ضرب و شتم و قتل قرار دادند و هرچه اعتراض به دولت وقت داده میشد و مطالبة معرفی مجرمین میگردید، هیچگونه اعتناء و اهتمام دیده نمیشد.
و حرف حق ما و شعار حوزههای علمیّه شیعه در حمایت از فقراء و ضعفاء و طبقة رنجبر و زحمتکش که خاص منطق امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) بود و از حلقوم علمای شیعه (بخصوص) همیشه برمیخاست و ما فقهای شیعه (علی الاخص) مظهر و مظهر عدالت و عدل علی (علیهالسلام) بودیم، [توسط مجرمان] اشتباه به دغلی شده، و چنان مینمایند که طرفداری از آنها نمیشود.
و تیری که باید به سینه و قلب خونخواران کشور یعنی طبقة فئودال وارد شود که چندین قرن است خون این ملّت را میمکند؛ آن تیر بر قلب مقدس جوانان پاکدل تحصیلکرده نظامیان مقدّس اسلام و امام (علیهالسلام) وارد شد.
منفذی در این ظلمات متراکم نبود جز روزنهای بهسوی روضة مطهره رسول عالم و پناه عالم (صلیالله علیه وآله) که شکایتها را نزد او برم و چاره از شفاعت او بخواهم؛ ان شاء الله آنجا در زیر قبة الخضراء دعاء مستجاب است.
اینها بواعث حجّ من بود؛ لذا به شورای عالی حج توجه نموده طرح را دادم و دعوت کاروان حج درستی [حاج حسین درستی] را پذیرفتم ندای آنها را اجابت کردم و رو به درگاه کبریایی کرده و روانه شدم. باشید تا (رازهای مرا) با پیغمبر (صلیالله علیه وآله) بشنوید.
بنابراین با دلِ شکسته دعوت کاروان حج درستی را پذیرفتم و در دعاء گفتم امروز که کاروانهای حج و مردمِ زُبده و گُزیده ملت ما با نهایت پاکی و صدق نیّت بهسوی مکّه معظمه و زیارت حرمین شریفین و آشیان وحی و مهبط قرآن میروند آری میروند که بعدازاینکه عمری اردوی قبله بودهاند، اردوی حج بشوند. ...
منبع: خلیل کمرهای (نوروز 1343 ه.ش برابر با اضحی 1383 ه.ق) پنج رساله در حج و قبله، تهران، ناشر: از طرف انجمن جمعیّت راه خدا: علی اکبر تشید و غلامرضا دبیران.
شیعه شناسی...
ما را در سایت شیعه شناسی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : mkamyarsedaghata بازدید : 204 تاريخ : دوشنبه 22 خرداد 1396 ساعت: 12:25